Saturday, July 23, 2011

Apa Ertinya Menjadi Akhawat

Apa ertinya menjadi seorang akhawat?
Pabila hari-hari aku bukan seperti orang lain
Perlu berkejar-kejar ke program setiap minggu
Perlu juga ‘perform study’
Perlu menghadiri dan membawa usrah
Perlu berfikir bagaimana menjadi sebahagian masyarakat
Perlu memanifestasikan rijalud dakwah yg boleh menjadi qudwah
Tidak berhenti-henti berfikir
Tidak mahu ‘opportunity cost’, jadi kene bersungguh-sungguh dalam melakukan amalan setelah selesai satu amalan
Punyakah rehat santai?
 
Apa ertinya menjadi seorang akhawat?
Apabila orang memandang kita serba lengkap
‘In a positive and negative way’
Kerana kami juga manusia biasa
Punya kelemahan
Susahnya mahu ‘deal’ dengan yang jarang-jarang mahu menerima kelemahan seorang akhawat
Orang bisa ‘demand’ pelbagai dari akhawat
Itu ini dan sebagainya
Bisa punya ‘expectations’
Jasad bertanya;
Punyakah kekuatan aku ini!?
Lantas hati berkata;
Tentu! kita pasti bisa!
Dan Allah sahaja yang menghadiahkan kekuatan itu
Kesabaran itu
Motivasi itu hanya dariNya

Ibnul-Mubarak: Orang Mu’min itu selalu menerima keuzuran dan orang munafik selalu mencari-cari kesalahan orang lain
 
.
Apa ertinya menjadi seorang akhawat?
Kalau ukhuwah fillah ini tidak manis
Hubungan akidah antara akhawat sangat ‘sweet’
Jatuh bangunnya bersama
Kalau kurang kenal maka taaruf
Kalau kurang cinta maka muhasabah semula cinta kepada Allah
Dan hubungan ini bukan seperti biasa
Hubungan yang tidak dibatasi sempadan geografi
Dimensinya seluas langit dan bumi yang menaungi alam
Bukan seperti birokrasi dan hierarki
Kerana mereka pilihan Allah bukan?
Dan kita tidak berhak mempertikai pilihan Allah ini.
Tidak layak mempertikai pilihan Allah ini.
“Apabila ada seorang daripada kamu mencintai sahabatnya, maka hendaklah kamu memberitahunya”
(R. Abu Daud)

 
 
Apa ertinya menjadi seorang akhawat?
Tatkala semua berlumba-lumba menjadi individu muslim yg sebenar-benarnya
Bagaimana fahamnya islam ini
Bagaimana tajarrudnya
Bagaimana ikhlasnya
Bagaimana mahu terus istiqamah
Bagaimana bertawakkal
Bagaimana itu dan ini
Terlalu banyak bagi seorang yang muda hijau menggalas gelaran akhawat
Mahupun bagi seorang yang telah mendukung pelbagai tanggungjawab
kerja, keluarga,
Bagaimana mahu terus ‘maintain’?
Tapi, tetap terus berusaha dan berusaha
Hanya Allah yang tahu kemampuan dirinya
Kerana apa dia terus berusaha?
Deen ini memerlukan fardhu muslim yang berkualiti
Untuk mendirikan baitul muslim dan mujtama’ muslim yang kukuh
 
 
 
Susahnya!
Membina manusia, berinteraksi dengan manusia bukan mudah
Untuk melawan perasaan sendiri lebih payah lagi
Sangat-sangat menguji
Tapi kenapa mahu terus menjadi akhawat?
Kerana seorang akhawat itu hatinya dalam genggaman Allah
Untuk tahu apa yang ada di dalam hatinya
Tanyalah pada Allah..
Al-Fudhail: Kepahlawanan itu ialah memaafkan segala kekhilafan kawan-kawan

Dipetik dari blog seorang sahabat..  Kredit kepada beliau..

Apa Ertinya Menjadi Ikhwah

Engkau bukan ikhwah...........

Kalau sekadar sibuk pergi usrah dan daurah

Kalau hanya lantang bersuara untuk bertelagah

Kalau tarbiyyah diri pun engkau tak endah

Kalau engkau suka melihat umat Islam berpecah-pecah

Kalau tempat tinggal engkau pun seperti tempat pembuangan sampah

Kalau lepas iftar dan memasak pun dapur bersepah-sepah

Kalau engkau melihat sahabat seagamamu futur pun engkau tak rasa resah

Kalau hanya banyak meeting dan musyawarah



Engkau bukan ikhwah..........

Kalau solat pun duduk saf paling belakang

Kalau riadhah hari-hari sampai lewat petang

Kalau jumpa kawan engkaulah paling garang

Kalau orang bagi nasihat engkau buat muka berang

Kalau orang tegur engkau tunjuk hujung parang

Kalau dengan sisters engkaulah paling riang

Kalau dengan akhowat engkaulah paling siqoh dan matang

 

Engkau bukan ikhwah...........

Kalau sekadar suka bercakap pasal Islam
 

Tapi masih boleh berileks-rileks nak kerja sehari semalam

 

Engkau bukan ikhwah...........

Kalau ujian dunia pun dah nak cerita kat semua orang

Sedangkan engkau sudah ditarbiyyah lebih daripada orang

 

Engkau bukan ikhwah............

Kalau asyik tidur memanjang

Hingga masih boleh melenggang-lenggang saat azan berkumandang

 

Engkau bukan ikhwah............

Kalau hanya sekadar rapat dengan ahli se'jemaah'

Tapi mengasingkan diri dengan yang mereka 'bukan ikhwah'

 

Engkau bukan ikhwah............

Kalau saat orang bagi kerja dakwah engkau menolak dan tak nak buat

Kerana engkau rasa kerja dakwah jemaah engkau lebih penting dan hebat

 

Engkau bukan ikhwah............

Kalau engkau rasa syurga itu milik mereka yang hanya bekerja untuk jemaah

Kerana engkau lupa taat setia itu hanya pada khalifah

 

Engkau bukan ikhwah............

Kalau selalu menafikan kerja dakwah orang lain

Sedangkan dengan kerja dakwah engkau pun engkau main-main

 

Engkau bukan ikhwah...........

Kalau kau hanya berdakwah secara tidak agresif dan lemah

Kerana alasan engkau dakwah itu panjang dan tidak boleh 'ajalah

 

Engkau bukan ikhwah...........

Saat orang lain bersusah payah di medan perjuangan

Engkau masih bersuka ria menjamu perut di restoran US dan Israel

Ingatlah wahai ikhwati fil iman

Dunia ini hanya persinggahan

Matlamat kita hanya satu tujuan

Mengembalikan dunia kepada kegemilangan Islam dan Iman

Mengajak manusia kepada syurga yang nikmatnya tiada bandingan

Korbankanlah kehendak dan kepuasan nafsumu untuk perjuangan

Jangan suka menjadi ikhwah yang banyak mencari alasan!




Peringatan buat diri al-faqir yang serba lemah dan kekurangan mahupun rakan ikhwah sekalian..

Saturday, July 16, 2011

Mahkota Untuk Abah

“Abah, maafkan Zahar. Andai Zahar tahu hasrat abah. Andai Zahar tahu impian abah. Andai Zahar tahu rahsia hati abah. Zahar takkan bantah cakap abah. Zahar akan mengaji Quran sungguh-sungguh dengan Ustaz Fadhil. Zahar akan tunaikan impian abah kala abah masih disisi,” sayu kedengaran suara Ustaz Azhar.

          Jiwanya dibentur gundah. Dia baru usai menghadiahkan bacaan Yassin buat abah. Ustaz Azhar mengusap-usap lembut batu nisan. Seakan-akan dia membelai kepala abah. Raut wajahnya terpampang rasa terkilan.

        “ Zahar buka kelas Al-Quran untuk orang-orang tua sekarang. Zahar mengajar sepenuh masa di situ. Ramai pakcik-pakcik dan makcik-makcik datang mengaji. Seronok Zahar tengok semangat mereka. Bersungguh-sungguh benar mereka mahu belajar Al-Quran. Kalaulah abah ada…,”

           Zahar tidak dapat meneruskan bicara. Kerongkongnya terasa perit. Air yang bertakung di kekisi  mata sudah lama berjujuhan.

      “Abah, semalam Zahar mimpi. Zahar lihat abah dipakaikan mahkota yang sinarnya terang benderang. Lebih bercahaya dari sinar matahari. Wajah abah berseri-seri. Abah pandang Zahar. Abah senyum. Tak pernah Zahar tengok abah senyum semanis itu. Kalau boleh, waktu itu Zahar tidak mahu celikkan mata. Biarlah Zahar terus pejam dan menikmati senyuman abah. Adakah abah sudah ampunkan Zahar? Abah, Zahar rindukan abah,” Ustaz Azhar menyeka air mata yang kian tidak terbendung.

************ ********* ********* ********* *******

Wajah Zahar berkerut menahan sakit. Rasa tidak puas hati menyembur-nyembur dari anak matanya. Dikerling betis yang kini berbalar. Kesan-kesan merah tampak jelas. Air mata ditahan. Tidak dibenarkan walaupun setitis gugur. Menangis ertinya lemah. Abah tidak adil. Kenapa dia sahaja yang selalu kena marah. Kenapa dia sahaja yang selalu dirotan. Kenapa mesti dia yang selalu menjadi mangsa. Abah memang tidak sayangkan dia. Abah hanya sayangkan Kak Sarah.

Dia menjeling tajam ke arah Kak Sarah. Geram membuncah di hati melihat muka selamba Kak Sarah yang seolah-olah mengejek-ejeknya. Kak Sarah memang sengaja hendak kenakan dia. Kak Sarah memang gatal mulut. Kak Sarah tidak patut memaklumkan abah tentang hal dia mandi di sungai hujung kampung sekaligus tidak menghadiri kelas agama. Kak Sarah memang menyibuk.

Muqaddam dan papan rehal di atas meja direnggut kasar. Kakinya sengaja dihentak-hentak ketika berjalan. Berdetap-detup bunyi papan lantai dipijak.

“ Nanti!” Kak Sarah menahannya.

“Apa lagi!” sergah Zahar. Mukanya merona merah.

“Tak mahu pakai kopiah ke?” Kak Sarah berlembut. Cuba menyiram api kemarahan adiknya.

Cepat-cepat Zahar menyentap kopiah lusuh di tangan Kak Sarah. Ternyata Kak Sarah gagal menyejukkan hati Zahar. Zahar lemas selalu dileteri abah. Abah selalu membanding-bandingkan dirinya dengan Kak Sarah. Abah selalu memuji-muji Kak Sarah. Memang dia tidak nafikan Kak Sarah punya banyak kelebihan berbanding dirinya. Darjah tiga Kak Sarah sudah khatam Al-Quran. Setiap tahun Kak Sarah naik ke pentas menerima anugerah pelajar cemerlang.

Dengan keputusan yang memberangsangkan dalam UPSR Kak Sarah dapat melanjutkan pelajar di sebuah sekolah menengah sains. Memang Kak Sarah menjadi kebanggaan abah dan emak. Sebaliknya, Zahar masih membaca Muqaddam walaupun kini sudah berusia sepuluh tahun. Namanya kerap juga dipanggil waktu perhimpunan kerana tidak siap tugasan yang diberi oleh guru ataupun ponteng kelas.

Dia lebih suka menghabiskan sepanjang petang memancing ikan atau mandi sungai di hujung kampungnya daripada menghadiri kelas agama. Kadang-kadang dia berbasikal hingga ke kampung seberang semata-mata mahu bermain bola sepak. Pada malam hari, budak-budak lain terkocoh-kocoh pergi mengaji di rumah Ustaz Fadhil, Zahar bersama-sama dua tiga rakannya yang lain seronok berlumba basikal keliling kampung.

Abah runsing memikirkan tentang anak jantannya yang seorang ini. Degilnya bukan sedikit. Puas Zahar dirotan dan dihukum oleh abah. Pernah abah mengikat Zahar pada batang pokok rambutan di belakang rumah kerana ponteng kelas mengaji. Habis badan Zahar merah-merah digigit kerengga. Pernah juga Zahar dikurung di luar rumah kerana pulang dari bermain lewat petang. Namun, semuanya hanya hangat-hangat tahi ayam. Insafnya hanya bertahan beberapa hari sahaja. Kemudian Zahar kembali dengan sikap bebalnya.

Lantaran itu, Zahar acapkali dimarahi dan dileteri abah. Tiada hari yang dilalui Zahar tanpa bebelan dan jalur-jalur merah pada tubuh kecilnya. Mujur ada emak. Emaknyalah yang selalu mempertahankannya apabila dia dimarahi abah. Ketika abah mengangkat rotan, Zahar cepat-cepat berlindung di belakang emaknya.

“ Esok kita akan bertolak selepas subuh. Pakaian dan barang-barang keperluan dah siap di kemas Zahar?” suara garau abah mengejutkan Zahar. Lamunannya terganggu. Raut wajah ayu Nadzirah, anak Haji Rahman yang bermain-main dalam anak matanya sebentar tadi pecah berkecai.

“ Sudah abah,” Zahar gugup. Matanya disapa sayu.

Esok Zahar akan berpisah dengan Nur Nadzirah. Zahar akan dihantar melanjutkan pelajar di sebuah pondok di Kelantan. Keputusan UPSR yang corot menyebabkan dia tidak berjaya menempatkan diri di mana-mana sekolah menengah berasrama penuh mahupun sekolah menengah sains. Abah mengambil keputusan menghantar Zahar mendalami ilmu agama. Itu memang impian abahnya selama ini. Abah tidak mahu Zahar bergaul lagi dengan rakan-rakan yang biadap tingkahnya.

Pada mulanya Zahar berasa tertekan amat. Zahar terkongkong dengan pelbagai peraturan dan pantang larang sepanjang berada di pondok. Kebebasan bermain dan merayau-rayau bersama rakan-rakan yang pernah dinikmati suatu masa dulu tidak dapat dilaksanakan lagi kini. Setiap hari, Zahar perlu menghadap Al-Quran. Bukan sekadar membaca, menghafal malah! Zahar juga perlu mengulit pelbagai kitab-kitab tebal seperti Fathul Muin, Riyadhus Salihin, Kutub Sittah, Syarah Ibn Aqil dan Ihya Ulumiddin sebagainya.

Segala kerja rumah harian seperti membasuh, melipat dan menyeterika baju terpaksa dilakukan sendiri. Zahar agak ketinggalan berbanding sahabat-sahabat lain kerana Zahar masih merangkak-rangkak membaca Al-Quran. Lantaran itu, dia tidak dapat menghantar banyak hafalan baru sewaktu tasmi’ dengan ustaz. Penguasaan bahasa arabnya juga lemah.

Pernah disuarakan pada abahnya untuk berhenti belajar di pondok dan menyambung saja pengajian di sekolah menengah biasa. Namun abah tidak ambil pusing. Mahu tidak mahu, Zahar cuba menyesuaikan diri. Dia cium tangan, pipi dan dahi panas abah seperti biasa pagi Jumaat itu sebelum bertolak pulang ke pondok selepas menghabiskan cuti beberapa hari di rumah.

Ketika usai solat asar petang hari yang sama, mudir madrasah, Ustaz Zamri tergesa-gesa berjumpanya. Dia terjelepuk longlai mendengar berita pemergian abah. Petang itu juga dia pulang semula ke kampung halamannya. Bagai mimpi. Sabtu keesokan hari Zahar mencium pipi dan dahi sejuk abah yang tidak lagi bernyawa.

Kata emak abah meninggal ketika menanti waktu asar menjelang. Tiba-tiba sahaja jantungnya gagal berfungsi.Wajahnya masih dibasahi titisan air wudhuk kala malaikat maut bertandang. Zahar harapan abah. Zahar sandaran abah. Suatu hari nanti, apabila Zahar sudah pandai mengaji dan mahir ilmu Al-Quran ,abah mahu belajar dengan Zahar. Abah tidak tahu baca Quran. Ibu hendak ajarkan dia tidak mahu. Abah hendak Zahar yang ajarkan dia. Zahar anak abah..

Setiap hari dia panjatkan doa agar Allah lembutkan hati Zahar dan mudahkan Zahar belajar Quran. Abah malu untuk berguru dengan Ustaz Fadhil. Katanya sudah senja sangat untuk berguru lagi. Bicara ibu beberapa hari selepas abah dikebumikan bersimpongang di indera dengar Zahar. Tiada air mata yang tumpah kala itu. Bukan Zahar tidak sedih. Bukan Zahar tidak tersentuh. Cuma segala-galanya berlaku tanpa diduga.

“Orang yang membaca Al-Quran sedangkan dia mahir melakukannya, kelak mendapat tempat di dalam Syurga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia lagi baik. Sedangkan orang yang membaca Al-Quran,tetapi dia tidak mahir, membacanya tertegun-tegun dan nampak agak berat lidahnya yakni dia belum lancar, dia akan mendapat dua pahala. Hadis ini diriwayat oleh Bukhari dan Abul Husain Muslim bin Al-Hujjaj bin Muslim Al-Qusyaiy An-Nisabury dalam dua kitab Shahih mereka,” Ustaz Zamri menyejukkan hati Zahar tika Zahar mengadu kesukarannya membaca Al-Quran apatah lagi menghafalnya.

“ Ustaz, bagaimana mungkin saya lakukan untuk membantu abah yang tidak mengenal huruf-huruf Quran jauh sekali membacanya?” Zahar melontar pertanyaan yang terbuku dalam hatinya. Ustaz Zamri mengelus-elus janggutnya yang kian memutih. Air mukanya tenang. Hati pasti akan damai memandang kejernihan wajahnya.

“ Zahar ajarlah abah. Di sini Zahar belajar sungguh-sungguh ilmu Quran. Kemudian bila pulang ke kampung Zahar kenalkan abah dengan Kalamullah ini. Ingat, sebaik-baik kalian adalah yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya. Orang tua ini selalunya ego. Dia segan nak pergi belajar dengan orang lain. Tentu dia malu. Mungkin dia akan lebih selesa jika yang mengajarnya itu darah dagingnya sendiri, apatah lagi kalau anak sendiri,” Ustaz Zamri menepuk-nepuk lembut belakang badan Zahar.

“Tapi abah Zahar sudah tiada lagi...”Zahar bersuara. Perlahan.Dia menekur hamparan hijau yang dijadikan alas duduk. Angin yang menghembus dari ruang tingkap bertiup kasar menampar-nampar tubuh Zahar. Angin seperti mengutuk Zahar kerana dosa-dosa lampau pada abah. Sedih mengasak-ngasak sanubari.

“Barangsiapa membaca Al-Qur’an dan mengamalkan isinya, Allah memakaikan pada kedua orang tuanya di hari kiamat suatu mahkota yang sinarnya lebih bagus dari pada sinar matahari di rumah-rumah di dunia. Maka bagaimana tanggapanmu terhadap orang yang mengamalkan ini,” Ustaz Zamri memetik kembali hadis riwayat Abu Dawud yang pernah dibaca sewaktu dalam kelas Al-Quran.
           
Ketika itu mereka sedang menekuni kitab At-Tibyaan fii Aadaabi Hamalatil Quran karangan Imam Nawawi. Zahar terpegun. Zahar menyeka air matanya. Wajah Ustaz Zamri direnung. Ada semangat menyelinap dalam lipatan hatinya. Biar dia masih bertatih membaca Kalam Allah. Biar dia tidak hebat seperti Kak Sarah dalam pelajaran. Biar sahabat-sahabat jauh meninggalkannya di belakang. Dia tidak akan putus asa.Dia akan mendalami bersungguh-sunggguh ilmu Quran dan mengamalkannya.

Dia mahu hadiahkan abah mahkota itu. Dia mahu abah miliki mahkota itu dan menghuni syurga Ilahi walau abah tidak pernah menyelak lembaran Quran apatah lagi membacanya. Angin kembali berpuput mesra. Seolah-olah memujuk Zahar. Seolah-olah merestui impiannya. Allahuakbar!! Allah maha besar...... 


****************************

Karya asal dipetik daripada Majalah al-Itqan Ver.17 - Majalah Rasmi SMKA Tun Ahmad Zaidi, Kuching




Nukilan Sdr.Muhammad Asyraf
2010

Sunday, July 3, 2011

Apa Jadi pada Akaun Facebook Kita Selepas Kita Mati?

Mari kita renung-renungkan bersama..

Fikir-fikirkan bersama..

Jika satu hari nanti kita mati,
 
Akaun facebook ini hanya kita yang tahu password nya,
 
Hanya kita yang boleh access..
 
 
dan
 
 
Selepas kita mati..
 
Apa yang jadi pada akaun fb kita?
 
Mungkin ada yang akan ucapkan takziah
 
Mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu
 
tetapi..
 
Sedarkah kita?
 
Gambar-gambar kita..
 
Akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur?
 
Gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna
 
Macam mana nanti?
 
Lelaki ajnabi terus-terusan tengok,
 
Dalam masa yang sama, tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita..
 
Walau sudah bertahun-tahun kita mati, gambar itu masih ada..
 
Saham dosa terus meningkat..
 
 
Macam mana?
 
Pernah terfikir tak?
 
Tudung singkat yang dipakai tu, akan selamatkan kita dalam kubur nanti?
 
Legging dan jeans ketat, boleh selamatkan kita?
 
Baju ketat yang membalut aurat itu, bagaimana?
 
 
Ataupun
Berseluar pendek lutut tersembul, bersukankah kita?
Lelaki berpakaian seperti wanita, lelakikah anda?

Mungkin kini
 
kita masih merasa tak sabar nak berkongsi cerita dengan gambar-gambar yang cantik
 
Tempat-tempat yang kita dah lawati di muka bumiNya
 
 
Tapi di akhirnya nanti..
 
Semua itu tidak akan membawa erti,
 
Semuanya hanya tinggal kenangan bagi yang masih hidup,
 
Di alam kubur, semua itu tidak sedikit pun boleh menyelamatkan kita
 
 
Mari kita renungkan bersama,
 
Saham dosa yang terus meningkat walau setelah ketiadaan kita di muka bumi sehingga hari akhirat
 
 
Tutupilah auratmu sebelum auratmu ditutupkan
 
Peliharalah dirimu sebelum dirimu dikapankan~
 
 
Jagalah maruah diri sebagai seorang muslimah mahupun muslimin,
 
Mati itu pasti

Persiapkan diri untuk mati itu perlu
 
 
Moga Allah redha dengan perkongsian ini
 
amin~

Wednesday, June 22, 2011

Qasidah Solatun Bissalami Mubini

.: Qasidah Solatun Bissalami Mubiini :.

video


 
Solaatun bissalaamil mubiini

Linuqthotitta 3yiini yaa ghoroomii.

Nabiyyun kaana ashlattakwiini ** min ahdi kun fayakun yaa ghoroomi.

Ayyaa man jaa anaa haqqon nadziiri ** mughiitsan musbilaan subularrosyaadi.

Rasulullaahi yaa dhoowiljabiini ** wa yaa man jaa a bil haqqil mubiini.

Sholaatullam tazal tutlaa alayka mi thoorin nasiimi tuhdaa ilayka.

Aku Driver Bas Je ~

Amaran!!!  Cerpen ini mengandungi bahasa campuran dan tidak mengikut spesifikasi Bahasa Melayu~ Juga tidak kena mengena antara yang masih hidup ataupun yang sudah pergi meninggalkan kita~

p.s : Di salin dari mana pun dah lupa dah..  Selamat membaca~

******************************************************

Kerana tersangat muak ngan study kat universiti, aku ambik keputusan untuk break kejap - study leave. Aku pun x tahu untuk berapa lama.

 Pengajian aku masih berbaki setahun. Bukan dah malas belajar. Tapi aku betul-betul nak lari kejap.. Release tension, recharge balik semangat untuk belajar. Result yang semester latest memang teruk tahap gaban, takyah citer ah.. Bila aku bagitau mak aku, dia melenting la ape lagi. Maunye beliau x marah.. Tapi melihatkan aku ni memang dah nekad, mak akhirnya mengalah gak.

 Jadi bermula la hidup aku untuk buat sesuatu yang jauh dari study, jauh dari senibina.. Aku balik kampung. Sebenarnya aku nak lalui balik kehidupan masa zaman sekolah dulu.. Tapi ape aku bleh buat??
 Mula-mula ingat nak keje kat supermarket, tapi aku ni jenis cepat boring.. Pusing satu supermarket 2 3 kali pun dah rasa boring. Hoho. Nak keje kat pam minyak lak skarang dah tade, sume layan diri. Jadi pelukis jalanan, tak cukup konfiden lagi.. Ishk ishk ishk.

 Lepas seminggu blur-blur kat rumah, last-last aku gi mintak keje jadi driver bas SKMK (bas henti-henti). Dulu zaman sekolah, selalu gak la aku balik naik bas.. Aku suka perhatikan pakcik driver, kiranya memang admire la keje driver bas nih. Tengok cam best je. Haha. Tambah-tambah bila tengok orang ucap "tima kasih pakcik.." kat driver tiap kali mereka turun.. Rasanya jadi driver bas ni dihargai gak la..  hehe. Jadi ape salahnya aku try. Hmm..

Tapi susah gak rupanya nak apply. Sebab aku tade pengalaman. Tapi kebetulan syarikat kekurangan driver, diorang kasi gak can aku temuduga. Lepas temuduga, alhamdulillah aku lepas. Pastu aku ambik ujian JPJ, alhamdulillah sekali je terus lepas. Jadik untuk permulaan ni, aku cuma bawak bas yang dah agak lama, dan route yang pendek je, dari Kampung Sabak ke bandar Kota Bharu - bas no. 8. Dalam masa yang sama gak, aku ulangkaji balik buku Matematik Tambahan. Sebab plan nak buat kelas tuisyen persendirian belah malam.. Sekali dua seminggu pun ok gak kalu ade yang berminat. Subjek feveret nih mase sekolah!

        Okeh, citer bas balik.. First time bawak bas, mak aih memang jakun & excited sangat! Hahaha. Senyum je manjang.. Hari first la bas aku hilang side mirror, sebab langgar bucu lampu isyarat. Adeh. Penumpang pun agaknye heran tengok aku ni muda-muda dah bawak bas.. Mesti dalam hati diorang cakap, “Siannye budak nih.. mesti ngaji x tinggi, terpakse bawak bas jek.” Ah lantak lah.

      Rupanye tak la menyeronokkan sangat bawak bas nih. Kadang-kadang aku terlajak stop skit, pun kene marah ngan penumpang. Kadang-kadang berenti awal sikit pon kene marah.. Biasa golongan makcik-makcik la yang camtu, takleh nak cakap ape la. Nanti dikatakan anak derhaka lak, menjawab orang tua. Hehe. Tadah telinga ajo lah!

            Masuk sebulan lebih aku jadik driver, suatu hari tu bas aku rosak. Tiba-tiba mati. Maklum la bas senior.. Penumpang lak penuh! Dah la hujan lebat sangat, Jadi aku tak dapat nak turun tengok enjin kat belakang nu ape yang rosak (macam la reti sangat). Aku just call pejabat je suruh hantar bas ganti.
                         
Dalam bas yang tade aircond tu, lama-kelamaan penumpang mula bising. Merungut-rungut.. Panas la sikit sebab tingkap tutup. Penumpang lak dok borak-borak sesama diorang je.. Kecik ati gak la aku, tade pun orang yang borak ngan aku. Mentang-mentang la driver bas buruk je. Aku pakai pun agak selekeh je. Takpelah.. Aku pun buat-buat la main henset, tulis mesej, padahal…

Tetiba ade sorang budak pompuan tegur, “dah lame ke bawak bas, bang?”. Tekezut punya pasal, terjatuh henset aku. “Err, baru gak la dik..".

Thursday, June 16, 2011

Internet Kena Block? Tak Boleh Muat Turun?

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga semuanya baik-baik belaka. Ana dengar dalam minggu lepas, Streamyx Malaysia dan block macam-macam sharing server macam Mediafire, Rapidshare, Megaupload dan sebagainya. Agak dukacita sebenarnya, antara alasan utama kejadian internet-blocking ini berlaku adalah kerana dikatakan ianya melanggar undang-undang hakcipta @ copyright infringement. Namun begitu tidak pula disekat kebanyakan laman web porno yang dengan mudah sekali boleh dilayari oleh semua rakyat Malaysia dimana-mana sahaja. Kebetulan ana tidak berada didalam Malaysia, jadi agak terlewat sedikit tahu mengenai kejadian internet-blocking ini.

   Apapun, setiap masalah insyaallah ada jalan penyelesaiannya. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati. Alhamdulillah, ada cara untuk mengatasi internet-blocking ini. Disini ana sertakan bersama informasi yang boleh antum semua baca dan applikasikan kedalam komputer antum semua. 

p.s: maaf informasi dalam bahasa inggeris, agak sibuk belakangan ini. Translate sendiri ok..  >..<"

************************************************************************************

Guide to bypassing the Malaysian filesharing site filter
Follow this guide to be able to access websites like Megaupload and The Pirate Bay again.
If you have any problems or questions, feel free to join the IRC (chat) channel at irc.anonops.li 6667/+6669 #OpMalaysia.
If you do not have an IRC client installed (or don't know what IRC is) go to http://irc.lc/anonops/OpMalaysia/
SPREAD THIS GUIDE to fellow Malaysians on Facebook and Twitter!
LIST OF FREE DNS SERVERS AT THE END.
Changing DNS server settings on Microsoft Windows 7.
1. Go the Control Panel.
2. Click Network and Internet, then Network and Sharing Center, and click Change adapter settings.
3. Select the connection for which you want to configure Google Public DNS. For example:
         To change the settings for an Ethernet connection, right-click Local Area Connection, and click Properties.
         To change the settings for a wireless connection, right-click Wireless Network Connection, and click Properties.
     If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.
4. Select the Networking tab. Under This connection uses the following items, click Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4), and then click Properties.
5. Click Advanced and select the DNS tab. If there are any DNS server IP addresses listed there, write them down for future reference, and remove them from this window.
6. Click OK.
7. Select Use the following DNS server addresses. If there are any IP addresses listed in the Preferred DNS server or Alternate DNS server, write them down for future reference.
8. Replace those addresses with the IP addresses of the DNS servers (Google's public DNS servers are 8.8.8.8 and 8.8.4.4).
9. Restart the connection you selected in step 3.
10. Test that your setup is working correctly; see Testing your new settings below.
11. Repeat the procedure for additional network connections you want to change.
Mac OS X
DNS settings are specified in the Network window. 
Example: Changing DNS server settings on Mac OS 10.5
From the Apple menu, click System Preferences, then click Network. 
If the lock icon in the lower left-hand corner of the window is locked, click the icon to make changes, and when prompted to authenticate, enter your password.
Select the connection for which you want to configure Google Public DNS. For example:
To change the settings for an Ethernet connection, select Built-In Ethernet, and click Advanced.
To change the settings for a wireless connection, select Airport, and click Advanced.
Select the DNS tab.
Click + to replace any listed addresses with, or add, the DNS' IP adresses at the top of the list. Google's public DNS' IP are 8.8.8.8 and 8.8.4.4
Click Apply and OK.
Test that your setup is working correctly; see Testing your new settings below.
Repeat the procedure for additional network connections you want to change.
Linux
In most modern Linux distributions, DNS settings are configured through Network Manager.
Example: Changing DNS server settings on Ubuntu
In the System menu, click Preferences, then click Network Connections.
Select the connection for which you want to configure Google Public DNS. For example:
To change the settings for an Ethernet connection, select the Wired tab, then select your network interface in the list. It is usually calledeth0.
To change the settings for a wireless connection, select the Wireless tab, then select the appropriate wireless network.
Click Edit, and in the window that appears, select the IPv4 Settings tab.
If the selected method is Automatic (DHCP), open the dropdown and select Automatic (DHCP) addresses only instead. If the method is set to something else, do not change it.
In the DNS servers field, enter the DNS IP addresses, separated by a space. (Google Public DNS IP addresses: 8.8.8.8 8.8.4.4).
Click Apply to save the change. If you are prompted for a password or confirmation, type the password or provide confirmation.
Test that your setup is working correctly; see Testing your new settings below.
Repeat the procedure for additional network connections you want to change.
If your distribution doesn't use Network Manager, your DNS settings are specified in /etc/resolv.conf.
Example: Changing DNS server settings on a Debian server
Edit /etc/resolv.conf:
sudo vi /etc/resolv.conf
If any nameserver lines appear, write down the IP addresses for future reference.
Replace the nameserver lines with, or add, the following lines:
nameserver 
nameserver 
Save and exit.
Restart any Internet clients you are using.
Test that your setup is working correctly; see Testing your new settings below.
Additionally, if you are using DHCP client software that overwrites the settings in /etc/resolv.conf, you will need to set up the client accordingly by editing the client's configuration file.
FREE DNS SERVERS:
=> Service provider: Google
Google public dns server IP address:
8.8.8.8
8.8.4.4
=> Service provider:Dnsadvantage
Dnsadvantage free dns server list:
156.154.70.1
156.154.71.1
=> Service provider:OpenDNS
OpenDNS free dns server list / IP address:
208.67.222.222
208.67.220.220
=> Service provider:Norton
Norton free dns server list / IP address:
198.153.192.1
198.153.194.1
=> Service provider: GTEI DNS (now Verizon)
Public Name server IP address:
4.2.2.1
4.2.2.2
4.2.2.3
4.2.2.4
4.2.2.5
4.2.2.6
=> Service provider: ScrubIt
Public dns server address:
67.138.54.100
207.225.209.66
Other anti-censorship DNS servers:
85.88.19.10 (German Xail.net) sehr schnell!
85.88.19.11 (German Xail.net)
87.118.100.175 (German Privacy Foundation e.V.)
94.75.228.28 (German Privacy Foundation e.V.)
62.141.58.13 (German Privacy Foundation e.V.)
85.25.251.254 (German Privacy Foundation e.V.) langsam!
85.214.73.63 (FoeBuD e.V.)
212.82.225.7 (ClaraNet)
212.82.226.212 (ClaraNet)
213.73.91.35 (Chaos Computer Club Berlin)
58.6.115.42 (OpenNIC, Australien)
58.6.115.43 (OpenNIC, Australien)
119.31.230.42 (OpenNIC, Australien)
200.252.98.162 (OpenNIC, Brasilien)
217.79.186.148 (OpenNIC, Deutschland)
82.229.244.191 (OpenNIC, Frankreich)
216.87.84.211 (OpenNIC, USA)
2002:d857:54d2:2:20e:2eff:fe63:d4a9 (OpenNIC, IPv6 USA)
2001:470:1f07:38b::1 (OpenNIC, IPv6 USA)
2001:470:1f10:c6::2 (OpenNIC, IPv6 USA)
66.244.95.20 (OpenNIC, USA)
204.152.184.76 (f.6to4-servers.net, ISC)
2001:4f8:0:2::14 (f.6to4-servers.net, IPv6, ISC)
194.150.168.168 (dns.as250.net; anycast DNS!)
80.237.196.2 (Erdgeist)
194.95.202.198 (UDK Berlin)
88.198.130.211 (Dataflash)
78.46.89.147 (ValiDOM)
129.206.100.126 (URZ Uni Heidelberg)
79.99.234.56 (justnet.ch, Schweiz)
208.67.220.220 (OpenDNS)
208.67.222.222 (OpenDNS)
156.154.70.22 (Comodo Secure DNS)
156.154.71.22 (Comodo Secure DNS)
85.25.149.144 (Freie DNS-Server)
87.106.37.196 (Freie DNS-Server)
8.8.8.8 (Google Public DNS)
8.8.4.4 (Google Public DNS)
88.198.24.111 (jali/CCCHB)
Selamat mencuba ~  From Nile with love <3 

Sumber : Rujuk sini <